czwartek, 24 kwietnia 2014

Zakwas na barszcz czerwony

Składniki :


  • 2 kg czerwonych buraków
  • 3 litry przegotowanej wody
  • 4 ząbki czosnku
  • 3 liście laurowe, 5 ziaren ziela angielskiego
  • 3 łyżki soli
Przygotowanie :
  1. Wodę zagotować z solą i pozostawić do wystudzenia
  2. Buraki dokładnie umyć, osuszyć, obrać, a jeśli mamy buraki dość młode i z pewnego źródła to tylko dobrze je wyszorować i pokroić w plastry
  3. Czosnek obrać i ewentualnie pokroić jak za duże ząbki
  4. Buraki ułożyć w słoju, przekładać czosnkiem zielem, pieprzem i włożyć listek
  5. Całość zalać słoną wodą Powinna przykrywać dokładnie buraki
  6. Słój przykryć gazą, nałożyć gumkę, przechowywać w ciepłym miejscu, u mnie stał na blacie kuchennym
  7. Codziennie do niego zaglądałam i uciskałam buraki, by nie wypłynęły na wierzch i właściwie nie wypływały
  8. Po 24 godz. zaczął się lekko pienić, dobry po 4-5 dniach.
Ja swój zakwas piłam w celu poprawienia morfologii krwi. Bardzo mi smakował :)
Można ugotować na nim czysty barszcz czerwony.

Uwagi do przepisu :
Z dojrzałego zakwasu zdjąć ewentualną pianę ( u mnie nie było ) i przelać do butelek.
Zakwas można przechowywać w lodówce przez 14 dni, albo poddać pasteryzacji i będziemy mogli spożytkować go w późniejszym czasie.
Warto też przygotować barszcz.
Do przygotowania zakwasu używamy naczynia kamionkowego lub szklanego słoja.
Zakwas nie jest gotową zupa, a posłuży do ugotowania barszczu czerwonego na domowym zakwasie.
Zasadniczo nie mieszamy zakwasu podczas dojrzewania, słój powinien stać jedynie w cieple i mieć dostęp powietrza (przykrywamy gazą )
Zakwas można zrobić z połowy składników.
Używamy do mieszania zakwasu drewnianej łyżki.

Źródło : stąd

18 komentarzy:

  1. Bardzo lubię ten kwas buraczany, to istna bomba witaminowa:)

    OdpowiedzUsuń
  2. nie jadłam jeszcze barszczu na zakwasie..
    Ciekawi mnie smak, bardziej intensywny, kwaśny?
    Ale kolor ma genialny! :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Dla mnie smak jest super, nie kwaśny, może podobny do soku z kiszenia ogórków, ale delikatniejszy. Ja piję na surowo, ale gdy mi już przejdzie ochota na taki, to ugotuje z któregoś nastawu- barszcz :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Babciny zakwas wspominam jak marzenie. Mnie zakwasy nie kochają, może z Twojego przepisu mi się uda, a do tego znalazłam słój w którym babcia zawsze nastawiała zakwas - więc może mi się uda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Namawiam zrób, ja zrobiłam w ostatnim czasie 2 razy i zawsze był wyśmienity. Ja nie dodaje skórki od chleba i tez jest smaczny i co ważne nie pleśnieje :)

      Usuń
  5. Kocham barszcze czerwony! To moja zupa z dzieciństwa nr 1 :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja taki zawsze robię tylko na wigilię ale sobie ukiszę zawsze to smaczniejsze niż same buraki wrzucone i we rżatek na zgaszonym gazie - dziękuję Uleńko buziaczki śle Marii

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można robić częściej niż raz w roku, Mario polecam i serdecznie Ciebie również pozdrawiam.

      Usuń
  7. Witaj Ula poświątecznie:) Pamiętam jak zakwasy robiła moja mama. Ja gotuję barszcz na surowych burakach razem ze wszystkimi jarzynami i czosnkiem. Kocham buraki i wszystkie jego przetwory! Buraczki gotowane jem jak jabłka:) Mniam...Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, ja od zawsze uwielbiałam buraczane przetwory. Z domu rodzinnego tez pamiętam smak wspaniałego czerwonego barszczu...

      Usuń
  8. To bardzo cenny i wartościowy przepis : )

    OdpowiedzUsuń
  9. Przyznaję, nigdy nie robiłam kwasu buraczanego.
    Pora to zmienić bo uwielbiamy barszczyk czerwony i wszystko co jest związane z burakami.
    Życzę miłego weekendu.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Muszę go zrobić, uwielbiam ostatnio barszcz czerwony :)
    www.brulionspadochroniarza.pl

    OdpowiedzUsuń
  11. Te uwagi bardzo się przydadzą, dzięki :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Zrobiłam zakwas wyszedł wyśmienity, a dziś na obiad barszczy na zakwasie z pierożkami. Pychotka. Dziękuję za przepisy :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...