czwartek, 7 czerwca 2012

Boczek pieczony w garnku rzymskim

Fotografia powyżej to boczek jeszcze surowy , ale przygotowany do pieczenia .Poniżej już upieczony.



Pomysł zaczerpnęłam z blogu  Garnek  Rzymski . Przytoczę dokładnie to co tam znalazłam na temat pieczenia w takim garnku.
" Pieczenie w GARNKU RZYMSKIM daje kilka korzyści.Przede wszystkim oszczędność czasu , nie trzeba mięsa obgotowywać wcześniej w osobnym naczyniu , podsmażać na dodatkowym tłuszczu... Nie trzeba w trakcie pieczenia pilnować mięsa i polewać sosem , aby upieczony boczek był soczysty "
Same zalety.
Ja miałam już taki garnek od dłuższego  czasu , ale sama nie wiedziałam jak się do niego zabrać i do czego konkretnie mogę go użyć. Aż przeczytałam gdzieś o tych garnkach i doznałam olśnienia. Mam takie samo cudo ! Warto zatem byłoby go wypróbować - pomyślałam. 
Dziś mój boczek został obrobiony według przepisu znalezionego na blogu  GARNEK RZYMSKI , poleży w przyprawach do jutra , a jutro go upiekę i podzielę się wrażeniami :)
Składniki :
  • 1 i 1/2 kg boczku ( moje mięso ważyło 1kg i 10 dag )
  • mały pęczek natki pietruszki i bazylii świeżej
  • sól , pieprz ziołowy
  • majeranek , czerwona słodka papryka 
  • czosnek świeży (ja dałam 5 ząbków ) lub granulowany, cebula
Garnek rzymski o pojemności  2 i 1/2 litra  - potrzebny ( mój ma 2 l. )
Przygotowanie :
  1. Boczek myjemy , osuszamy
  2. Nacieramy go wymieszanymi razem przyprawami
  3. Natkę i bazylię drobno kroimy i z jednej (wewnętrznej ) strony oprószamy dokładnie mięso
  4. Ja zwinęłam je w rulon , związałam nitką bawełnianą ( nie syntetyczną ! ) i zawinęłam szczelnie folią spożywczą na 24 godz. (trzymam je w lodówce )
  5. Piec zatem będą jutro ...
GARNEK RZYMSKI trzeba  przed włożeniem go do piekarnika MOCZYĆ około 30 min. w zimnej wodzie .Wstawiamy go do ZIMNEGO  piekarnika , boczek pieczemy około 60 - 80 min. w temp. 200 - 210 stopni C.

Upiekłam , moje wrażenia są takie . Naczynie wygodne , ale często piekę mięsa w "rękawie " i wydaje mi się , że efekt podobny. Ale tu mniej zachodu... W czasie pieczenia przekręciłam raz mięso , by zanurzyło się w wytworzonym podczas pieczenia sosie. Boczek o wadze 110 dag potrzebował 80 min. pieczenia , przydałoby mu się jeszcze 10 -15 min. Sprawdzałam miękkość patyczkiem jak ciasto :) Mięso było smaczne .
Garnek po pieczeniu myjemy jedynie w gorącej wodzie , bo chłonie detergenty .
Z piekarnika wystawiamy go  najlepiej na deseczkę drewnianą.


4 komentarze:

  1. Przepięknie wyszedł ten boczek, jako jego wielka fanka, która zawsze prosi teściową, żeby go zrobiła, jestem zachwycona. Może nawet sama upieke...
    Marta@Co Dziś Zjem Na Śniadanie?

    OdpowiedzUsuń
  2. taki boczek robi moja mama zawsze, gdy przyjeżdżam do domu:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Och, zamarzył mi się taki ciepły plasterek z chlebem i musztardą;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...